Paasweekend in Ghana

9 april 2015 - Accra, Ghana

Ishmael zat ons zaterdag middag op te wachten langs de kant van de weg in Anfoega. Het was leuk om hem na al die jaren terug te zien. Hij is een beetje verdikt maar voor de rest is hij nog helemaal dezelfde. Hij heeft ons meegenomen naar het hotel dat hij voor ons geboekt had. Ken's Palace in Vakpo. Jullie zullen denken 'Wow een palace', maar alles hier in Afrika noemt Palace of Plaza en stelt heel weinig voor. Maar we waren wel tevreden hoor. Er was airco en er kwam water uit de kraan dus meer moet dat niet zijn. In de namiddag zijn we dan naar een grote ceremonie op een voetbalveld gegaan. In het paasweekend worden er hier wel meer van die ceremonies gehouden. Honderden mensen en kinderen, krijgers, tientallen chiefs van verschillende dorpen in de buurt en de paramount chief van de regio (de belangrijkste man). Hij was op de hoogte van onze komst. Ishmael is goed bevriend met hem. We kregen de toelating om mee te feesten, dansen en drinken met hen en we mochten van alles en iedereen foto's nemen. Een hele ervaring. Bij 38°C op een voetbalveld in de volle zon staan dansen en honderden mensen die ons aanstaren. Na het feest zijn we in het dorpje op een terrasje iets gaan drinken. Daar werden we door een chief van een van de dorpjes uitgenodigd om de volgende dag bij hem te komen eten en hij zou voor ons een muziek en dansgroep laten komen. Hij is namelijk de oprichter van deze groep en hij ondersteunt hen financieel.
Omdat er in het hotel geen restaurant of bar is, heeft Ishmael voor ons avondeten gezorgd. Hij kwam met een volle wasmand met eten (rijst, pasta, iets van vlees, tomatensaus), borden en bestek naar ons hotel. Een fijne avond met lekker eten op het terras van het hotel.
De volgende ochtend heeft Ishmael ons opnieuw verrast met een ontbijt. Gekookte eitjes, brood, verse ananas, sinaasappelsap, koffie,... Zondag zou een drukke dag worden. We hadden verschillende uitnodigingen gekregen, we wilden naar het volta meer gaan kijken, we moesten eigenlijk ook naar de kerk, enz.. We hebben dan gekozen om eerst even een kijkje te gaan nemen aan het Volta meer. We zijn al voor de derde keer in Ghana en hadden dit nog niet gezien. Het was niet echt spectaculair, maar wel heel groot en op het strand konden we even rusten onder een afdakje. Daar hebben we de heerlijke verse ananas gegeten en enkele Afrikanen in nood geholpen. Ze hadden zich vastgereden in het zand met hun busje toen ze van plan waren hem te komen wassen aan het meer. Dus de winch van Bert is dan toch nog van pas gekomen deze vakantie. Op de terugweg naar het dorp zijn we gestopt aan het huis van de paramount chief. Hij werd de dag nadien 60jaar en de tuin zat vol vrienden van hem. Ghanezen die nu in Amerika, Engeland en Australië wonen. Allemaal toffe, geschoolde, rijke mannen. Aan de hoeveelheid flessen drank op tafel en de vlotte gesprekken konden we duidelijk opmaken dat ze al wel wat gedronken hadden. Nadat we van de palmwijn hadden geproefd , zijn we toch maar overgeschakeld naar een lekker flesje Zuid-Afrikaanse wijn. Na het nemen van wat foto's en uitwisselen van email adressen en telefoonnummers, moesten we weer verder.
De chief die ons de dag voordien had uitgenodigd was op ons aan het wachten. We zijn heel hartelijk ontvangen. Tijdens dat we in zijn huis een drankje aangeboden kregen, waren ze buiten voor ons een grote tent aan het opzetten. Wij moesten aan de eretafel zitten met de chief, zijn broers en vader. De muziekband en dansgroep hebben twee uur lang voor ons gespeeld en gedanst. Echt speciaal. Freja heeft danslessen gekregen en werd meteen in de groep opgenomen. Ook de chief heeft met haar gedanst. Na een lekkere maaltijd en opnieuw foto's en uitwisselen van contactgegevens heeft de hele groep en de chief met zijn familie ons met veel muziek en dans begeleid naar onze auto's. En die stonden nogal ver weg geparkeerd. Dus op het einde stond ongeveer het hele dorp rondom ons. Echt een unieke ervaring.
We zullen dit paasweekend altijd blijven herinneren. De kerkdienst hebben we wel moeten overslaan, daar was geen tijd meer voor.
Maandag ochtend zijn we dan naar Akosombo gereden. We hebben daar 1 nachtje geslapen om zo de rit naar Accra wat te verkleinen. Onderweg zijn we wel geflitst door de politie wegens te snel rijden. 62 ipv 50. De politie agent was heel serieus. Hij zei dat we binnen een week voor de rechtbank moesten komen. Haha. Een goeie grap. Toen we zeiden dat dat niet kon omdat we verder moesten reizen en verschillende verplichtingen hadden dan zei hij dat we de dag nadien al voor de rechtbank konden. Jan en Freja zijn dan uitgestapt en aan de politieman beginnen uitleggen dat we net uitgenodigd waren geweest bij de paramount chief van de regio. Hij is advocaat en we zouden hem dan bellen voor ondersteuning in de rechtbank. Toen hij dat hoorde was hij al erg onder de indruk. Plots konden we ook gewoon een boete rechtstreeks aan hem betalen. Hij schreef een boete uit en vroeg 200ghanese Cedi (50euro). Toen Freja hem 60 cedi (15euro) in zijn handen stak en zei dat dit meer dan voldoende was, knikte hij eens, stak het geld in zijn broekzak en stak meteen ook de boete weer weg. In België moeten we dit niet proberen wss maar hier werkt het wel zo. Aan bijna elke politie of douane controle vragen ze ons een cadeau of geld. Zeker nu met Pasen hadden ze een goed argument. Ze vroegen allemaal een paascadeau. Dinsdag 7 april zijn we dan op onze eindbestemming van deze reis aangekomen. Accra. Na 5weken reizen en ongeveer 9000 km rijden zijn we blij maar voldaan aangekomen. Ondanks de tegenslag in Barcelona is de rest van de reis eigenlijk wel heel vlot verlopen en hebben de auto's en onze gezondheid het heel goed gedaan.