Ghana

7 april 2015 - Akosombo, Ghana

Het is een weekje stil geweest langs onze kant. We hebben de voorbije dagen nergens internet gehad. Maar het waren wel fijne dagen met weer heel wat nieuwe ervaringen.
Vorige week maandag zijn we na een aangename rit aangekomen in Mole national park. De weg was 6 jaar geleden nog heel slecht en onverhard. Ondertussen is er een nieuwe verharde weg gelegd. Het Mole hotel is nog niks veranderd ten opzichte van 6 jaar geleden. De hotelreservaties aan de receptie verlopen nog steeds heel chaotisch, de kamers zijn nog ouder geworden en ondertussen wel echt versleten, de badkamers zijn in hele slechte staat, douche werkt niet, emmertjes gevuld met water staan naast het bad en de bavianen proberen nog steeds de kamers van de toeristen binnen te dringen. Wat wel nieuw is in het park zijn de safari wagens. Jeeps met boven op het dak stoeltjes. Maandag avond zijn we dan ook meteen op night safari gegaan. Volgens de gids zouden we leeuwen, verschillende andere katachtigen en olifanten zien. Jammer genoeg zagen we enkel wat hertjes, een konijn (waarover de gids er enthousiast was, hij dacht dat er geen konijnen in België waren) en van heel ver weg een zwarte en een bruine kat. Volgens de gids was die eerste een janet cat en de tweede een civet cat. We zullen het maar geloven. De volgende ochtend zijn we dan om 7u op voet safari gegaan. 6 jaar geleden was dit echt wel de moeite. Deze keer ook weer iets minder. We hebben een 7tal olifanten gezien, waarvan enkelen aan het baden waren in een grote poel, een paar hertjes en aapjes. In de namiddag hebben we kunnen genieten van het zwembad en van het mooie uitzicht vanaf het motel. Woensdag ochtend zijn we dan terug naar Tamale gereden waar we opnieuw een nachtje geslapen hebben in het African dream hotel. Om uitgerust de volgende dag helemaal naar de Wli watervallen te rijden. Een rit van 380 km ongeveer, maar omdat de weg op sommige stukken heel slecht is, hebben we er toch weer 8 u over gedaan. Wel positief is dat ze volop aan deze weg aan het werken zijn, binnen enkele jaren kunnen de vrachtwagens en personenwagens die rechtstreeks van Tamale naar Accra willen deze route ( ten oosten van het Volta meer ) nemen. Wat veel sneller zal zijn dan de weg via Kumasi.
Aan de Wli watervallen verbleven we in de Big foot safari lodge. Een lodge die drie jaar oud is. Mooie huisjes met airco in een mooie tuin. Het hotel heeft ook een restaurant met groot en aangenaam terras. Het jammere was wel dat toevallig die avond het afschakelplan voor te besparen op energie van kracht was in die regio. Geen elektriciteit van 19u tem 6u. Dus geen airco, geen fan, geen warm water, geen licht. De Wli watervallen bestaan uit twee delen. De upper falls en de lower falls. Om aan die bovenste watervallen te geraken, moet je een serieuze wandeling maken. Omdat het enorm warm was en wij dit allemaal niet echt zagen zitten, heeft Freja met twee duitse jongens (die we al in Mole hadden leren kennen) en een gids vrijdag ochtend een hiking tocht van 6 u gemaakt door het regenwoud, over de bergen en naar de watervallen. Wij zijn enkel naar de onderste watervallen gaan kijken. Kleine maar wel mooie wandeling van een uurtje door het woud en door het dorpje.
Zaterdag ochtend zijn we dan vertrokken richting Anfoega. Het geboortedorpje van Ishmael. Hij wacht ons daar op om samen paasweekend te vieren. We waren heel benieuwd om hem na 6 jaar terug te zien.

1. Liesbeth:
    7 april 2015
    Danku voor jullie blog, goede lectuur tijdens mijn nachten :-) wel een beetje jaloers hoor. Veel groetjes aan ishmael en vrolijk pasen xxx
  2. Bernardine:
    7 april 2015
    Precies een heel klein beetje het echte afrika tegen gekomen. Hier is het alle dagen.emmerstjes met water gevuld. Valt de elektriciteit om de zoveel tijd uit. En ik woon hier op de rand van kigali. De mensen die in het binnenland wonen moeten eerst ver stappen om water aan de pomp te halen (zoals jan aan de waterpomp) . Ik ben nu in butare en verblijf in een "hotel". Ze brengen subiet het warme water en de aangekondigde douche wordt..............inderdaad het "baddeke en het potje.:D
    Maar de fantastische zonsopgang is onbetaalbaar. Geniet nog met volle teugen xxx
  3. Nils & Lien:
    Groeten @ Isch!
    Toch ook wel een beetje veeel jaloers :).

Vrolijk Pasen!
    X
  4. Christophe:
    7 april 2015
    Blijkbaar denken ze op andere continenten (Afrika, Azie) steeds dat wij in België geen dieren hebben... noch konijnen, noch kippen :-)
    Keep the posts coming! Veel plezier nog!

C
  5. Heidi en Jos:
    Hallo,
    Mole national park ! Zalig om te lezen ! Het is net of we er weer zijn !
    Als jullie in Bekwai komen moeten jullie zeker het restaurantje met internetcafé van Marie bezoeken.Marie woonde bij het gezinnetje waar ons Lisanne 6maanden gelogeerd heeft.Doe haar dan de groetjes van jasmine en Lisa (zo werd ons Lisanne genoemd in Ghana )Nog veel reisplezier !groetjes