Donderdag 6 maart

6 maart 2014 - Narooma, Australië

Hier zijn we weer. Onze eerste dagen met de camper zitten er op. Het was best even wennen. Zeker het slapen dan. Maar na enkele dagen hebben we onze draai gevonden in ons campertje. We vinden het geweldig. Soms loopt er wel iets mis. Wandelschoenen van Jan die recht onder het afvoerpijpje van het wasbakje stonden. HAHA ! Eerste twee dagen zaten we in de Blue Mountains. Jammer genoeg hadden we daar slecht weer, mist en regen. Heel spijtig want het is daar heel mooi. We zijn dan vertrokken naar de kust en zakken zo verder af naar het zuiden, richting Melbourne. Heel mooi weer. Overnachten doen we telkens op een camping. Onderweg worden we veel aangesproken door de Aussies die graag een praatje maken en ons tips geven. Zo zijn we al op mooie plekjes geweest. Kiama, Jervis bay, Pebbly Beach, Huskisson en Narooma. Voorlopig blijven we de kust nog even volgen. Onze volgende halte is Eden. Dit is de laatste stop in New South Wales en rijden de staat Victoria binnen. Gisteren onze eerste kangaroo gezien. Jammer genoeg lag hij dood langs de weg.

moeilijk om WiFi te vinden, nu zitten we in de bibliotheek van Narooma.

Tot later, groetjes

1. Peter + rosa-mari:
    6 maart 2014
    hi Ann en Jan,
    heb jullie verslag net gelezen en ben er van overtuigd dat jullie er volop van aan 't genieten bent
    in de reportage (die jullie gemist hebben) spraken van Coober Pedy (de opaalstad onder de grond),ik weet niet of jullie daar in de buurt komen maar indien het wel het geval zou zijn, 't zag er de moeite uit (Ann!! er was zelfs een boekenwinkel ;o) )
    vanmiddag dacht ik eraan da'k eens naar jullie blog moest gaan en raad eens wat ze speelden op de radio: Men at Worl met Down Under
    have fun!!
    Rosa-Mari en Peter
    heb hieronder nog wat uitleg over 't stadje 'geplakt'
    Coober Pedy (de opaalhoofdstad) ligt in de Australische Outback. Meer dan de helft van de bewoners leeft hier onder de grond, omdat de temperaturen boven de grond kunnen oplopen tot ver boven de 40 graden Celsius. Deze stad biedt unieke ervaringen aan als het slapen in een oude mijn, het slapen onder de grond en tours door werkende opaalmijnen.
    Algemene informatie
    Coober Pedy telt 3500 inwoners en ligt in het noorden van de staat South Australia. De naam Coober Pedy stamt het uit Aboriginal Kupa Piti wat ‘witte man in gat’ betekent. Het ligt aan de Stuart Highway, de enige goede weg die door de Outback loopt. Vanwege de extreme weeromstandigheden leven de meeste mensen (ruim 60%) onder de grond. In de winter, als de temperatuur rond het nulpunt ligt is het onder de grond rond de 20 graden. In de zomer, als het buiten 45 graden is, is het onder de grond rond de 28 graden. Cooper Pedy staat verder beter bekend als dé opaalhoofdstad van de wereld.
    De stad ligt 846 kilometer van de stad Adelaide af en is via de Stuart Highway te bereiken met de auto. Ook heeft de stad een klein vliegveld waar dagelijks binnenlandse vluchten vanaf Adelaide, Darwin en Sydney aankomen. Mocht je met de auto naar Coober Pedy reizen is het aan te raden om voldoende benzine, eten en drinken mee te nemen voordat je vertrekt. Dit omdat er onderweg weinig winkels en benzinestations aanwezig zijn
  2. Nils & Lien:
    Jaloers :)! Knappe foto's... X

Dit stond vandaag in de Gazet Van Antwerpen:
    Een Duitse backpacker heeft vijftien dagen overleefd op vliegen, toen hij vast kwam te zitten door stijgend water in de Australische Outback. Dat heeft de politie van Queensland vrijdag bekendgemaakt.

De 26-jarige Daniel Dudzisz was naar eigen zeggen al maanden aan het rondtrekken in de Outback, ondanks zijn diabetes. "Als je het niet met je eigen oren gehoord hebt, zoals mijn officiers het gehoord hebben, zou je het zeker niet geloven", aldus politieman Mark Henderson. "Hij grapte dat je nooit honger hebt in de Outback vanwege de grote hoeveelheden vliegen die je kan eten."

De Duitse jongeman werd uiteindelijk opgepikt op de snelweg nabij Cooper Creek. Hij accepteerde een lift naar het stadje Windorah, waar hij medische hulp afwees en zich excuseerde voor het uitlokken van een zoektocht met helikopters en grondteams, aldus nog de politie.
  3. Bernardine:
    Hallo
    Leuk om jullie verhaal te lezen. Mooie foto s. Hoop op nog meer foto's. Mms inspiratie voor een schilderij. Of een installatie. Kan me alleen maar bij Nils aansluiten. Jaloers :).
    Kijk al uit naar volgend verslag. Groetjes
    Oja voor jan..... hou de voeten droog :P
  4. Wouters pascale:
    LIEFSTE ANN EN JAN
    BLIJ DAT JULLIE GENIETEN VAN JULLIE AVONTUUR.
    ZOALS STEEDS KIJK IK UIT NAAR JULLIE VOLGEND REISVERHAAL . VIND DIT ECHT DE MAX! ZO KUNNEN WE JULLIE VOLGEN EN MEELEVEN IN JULLIE AVONTUUR.
    GENIET MAAR VERDER , EN HOUD HET VEILIG HE XXX
  5. Christophe:
    8 maart 2014
    Hallo beide!

Leuk om jullie te volgen. Over Singapore: lekker eten kan ik goed geloven, vriendelijke mensen is dan weer iets vreemder :-)
    Het klinkt alsof jullie trip vorm begint te krijgen... we blijven volgen. Ook leuke eerste ervaring met kangoeroe's! :-) Al goed gegeten voorts?

Ps: Hier is het eindelijk ook goed weer geworden... en dat tijdens het weekend!
  6. Paul en Daisy:
    10 maart 2014
    Hey Ann en Jan,

Prachtige foto's en iedere keer een prachtig verhaal over jullie ervaringen. We zijn een beetje jaloers.
    Kijken uit naar het volgende.
    Dikke kus,
    Paul en Daisy xxx