Chiang Mai - Chiang Rai

1 februari 2016 - Chiang Rai, Thailand

Onze laatste dagen in Chiang Mai zijn omgevlogen. Toch nog een tempelcomplex bezocht. Grappig om naar al die mensen te kijken die de meest rare rituelen uitvoeren om Budha gunstig te stemmen. Elk ritueel vraagt natuurlijk een donatie. Bij ons in de kerk staan er mandjes om geld in te gooien, hier staan er moderne brandkasten, op wieltjes, naast Budha. Praktisch.
Voor je zo'n tempel binnen wilt, moeten je schoenen uit, pet af, armen bedekken enz... Altijd opgelucht dat we onze schoenen erna terugvinden tussen de hoop.
Ook een olifantenkamp bezocht. Een ritje op een olifant hoorde er ook bij natuurlijk. Supertoeristisch maar toch leuk, voor is één keertje.
Hier in het noorden zijn er vooral Chinese toeristen. Het is dan ook niet zo ver meer naar de Chinese grens. Vanwege het Chinese nieuwjaar, 8 februari, hebben vele Chinezen nu vakantie.
Op vele plaatsen zijn ze al bezig met de voorbereidingen om nieuwjaar te vieren en regelmatig wensen ze ons ook al een "happy newyeal".
Ondertussen zitten we in Chiang Rai. Vanuit Chiang Mai een busrit van zo'n 180 km. Voor 4 euro per persoon reis je eerste klas, broodje en water incl. Ongelooflijk hoe goed dat hier georganiseerd is.
De omgeving van Chiang Rai is prachtig. Het is warm overdag maar 's avonds koelt het flink af. Perfect dus. We hebben al een mooie dagtocht in de bergen gedaan samen met een gids. Paar bergdorpjes en hun bewoners bezocht. Het bekendere dorp met de " lang-neck women " hebben we bewust niet bezocht. Een heel oude traditie dat nu enkel nog in stand wordt gehouden door ondernemers die er dik aan verdienen. De vrouwen zelf krijgen er slechts 1500 bath per maand (zo'n 30 €) terwijl elke toerist 300 bath betaald om het dorpje binnen te mogen.
Er is hier nog genoeg te zien in de omgeving. Nog iets noordelijker is de streek van "The Golden Triangle". Het drielandenpunt met Laos en Myanmar. Vroeger zeer berucht vanwege de illegale opiumplantages en handel, deze zou officieel nu niet meer bestaan.
Er is wel een prachtig nieuw museum over de geschiedenis van deze opiumhandel wat we zeker trachten te gaan bezoeken.
We blijven hier nog enkele dagen vooraleer we, woensdag, naar Siem Reap in Cambodja vliegen.
Groetjes.

1. Bernardine:
    1 februari 2016
    Wat een leuke verhalen. Gelukkig moeten jullie niet "blootvoets"verder. De dorpjes zijn echt kleurrijk. De foto's zijn WAUW Rond de opuim zal ik niets vragen maar moest er nog een piepklein plaatsje zijn in jullie bagage........... echte thee? Mmmmmmm♡. Geniet nog van de laatste uren in Thailand. Zie al uit naar de verhalen vanuit Cambodja en de foto's natuurlijk. Warme knuffels vanuit een regenachtig en winderig Knokke.XX
  2. Frank en Nancy:
    2 februari 2016
    Hey Ann en Jan,
    Leuk om foto's te zien van sommige plaatsen waar ik vroeger (héél lang geleden) ook geweest ben. Nog superveel reisgenot!!!! Nancy (van Frank) xx