Onze eerste week

7 maart 2015 - Essaouira, Marokko

Ons Afrika avontuur is niet echt goed begonnen. Iets buiten Barcelona hebben ze op klaarlichte dag in beide auto's ingebroken. Bij ons werd de zijruit ingeslagen en is er redelijk veel gestolen. Fototoestel, iPad, E-reader en handbagage met toiletgerief weg. Grote paniek want de carnet de passage (soort paspoort voor de auto dat noodzakelijk is om Mauretanie binnen te geraken) en de gele boekjes met vaccinaties hebben we echt nodig om te kunnen verder reizen. Bij Bert en Myriam was de autoruit geforceerd maar niet kapot. Ook bij hen werd hun handbagage met toiletspullen gestolen. Toegegeven, voor ervaren reizigers zoals wij, wel dom om zulke spullen in de auto te laten liggen. We waren maar een uurtje weg om iets te gaan drinken.
We hadden weinig tijd om te bekomen van de schok. We moesten heel snel handelen want de Ferry vanuit Barcelona, die reeds geboekt was, vertrok diezelfde avond nog. We zijn eerst aangifte gaan doen bij de politie en zij hebben ons verder geholpen om naar Carglass te gaan. Als tijdelijke oplossing hebben ze daar een plexi-raam geplaatst. Uiteindelijk zijn we dan zondag avond toch op de boot naar Marokko gestapt. Freja zou woensdag naar Casablanca vliegen en had dus twee dagen tijd om voor ons vanalles in orde te brengen. Samen met Steven en Liesbeth is dat ook gelukt. Dinsdag ochtend aangekomen in Marokko. Wat een chaos om van die boot te rijden. Onvoorstelbaar. De douane formaliteiten duurden 2 uur. Meerdere keren paspoorten laten zien, formuliertjes invullen en zelfs dan mochten we nog steeds Marokko niet binnen. Eerst moesten we de stickers van Afrika met onze route erop van de auto's. Enkel en alleen omdat er een lijntje getrokken was dat de grens aangaf tussen Marokko en de Westelijke Sahara. Dat ligt hier blijkbaar nogal gevoelig. In El Jadida gelogeerd en woensdagavond Freja opgehaald van de luchthaven. Zij had een nieuwe autoruit, een nieuwe carnet de passage, gele boekjes, enz... bij. Donderdag ochtend is de nieuwe autoraam dan heel snel en deskundig geplaatst dankzij een bevriende garagist van de hotel eigenaars. Rond de middag zijn we dan vertrokken naar Essaouira. Daar hebben we overnacht in de prachtige Riad Zahra. Autorijden in Marokko is toch een beetje anders dan bij ons. Maar het landschap is wel mooi en de mensen onderweg zijn zeer vriendelijk.
Gisteren avond zijn we aangekomen in Sidi Ifni. Na een lange dag rijden met veel politiecontroles op de weg , temperaturen van 30°C en meer, prachtige uitzichten, schapen, geiten en dromedarissen langs de kant van de weg. We logeren hier bij onze buren uit Edegem. Zij wonen enkele maanden per jaar in Sidi Ifni. Een prachtig huis, de mooiste kamers die we op onze hele reis zullen tegenkomen en natuurlijk super lekkere couscous.
Vandaag gaan we hier en dagje relaxen en zondag vertrekken we naar de Westelijke Sahara.

1. Bernardine:
    Dag
    Wat een verhaal .En jullie zijn nog maar een week weg.Gelukkig komt(kwam ) alles in orde.Jullie zien er goed uit.Weeral prachtige foto's.
    Hahahaha freja .Ik denk dat ze dat niet veel maken een passagier met een achterruit. Hier alles goed.Het zou een lenteweekend worden dus ik ga hier ook wat genieten van de zon.Hier kort het ook in maar daar moet je maar over lezen op mijn blog.
    Ik hoop dat jullie vanaf nu zonder al te grote problemen jullie reis kunnen verder zetten.Ik zie uit naar de volgende verhalen en foto's.
    groetjes aan iedereen.kus en knuffel
  2. Peter + rosa-mari:
    7 maart 2015
    't is even een horrorverhaal geweest maar 't is allemaal nog goed gekomen dankzij Freja haar tussenkomst als autoruit-apporteur en al een geluk zijn het maar materiële spullen die kunnen vervangen worden
    gelukkig hadden jullie zelf niks da's toch 't belangrijkste !
    geniet nu alle 5 maar van jullie mooie reis en de leuke dingen die jullie meemaken en die jullie nog samen gaan beleven
  3. Leo wouters en suzy de clopper:
    7 maart 2015
    fijn om te horen dat alles terug onder controle is.Geniet nu maar met volle teugen van de reis.
    veel liefs aan jullie 5 en tot hoors.
  4. Margriet Faber:
    7 maart 2015
    Zo leuk om te lezen en fijn om jullie veilig met z'n 5en en in een 'gefixte' auto te zien!!! Jullie hebben allemaal zolang naar deze reis toegeleefd, nu is het eindelijk begonnen... Geniet volop!!! Liefs, Margriet
  5. Wouters pascale:
    7 maart 2015
    amai Ann, geen leuk begin !!!!
    Hoop echt dat het daar mag bij blijven en achteraf jullie reis er nog mee kunnen lachen.
    Duim mee dat alles gunstig mag verlopen en jullie verder kunnen genieten. Blij dat alles toch nog in orde is gekomen AMAI AMAI . groetjes en xxx pascale
  6. Lily Borghs:
    8 maart 2015
    Whaw wa een start als dit zo verder gaat wordt het nen echte bestseller!!! Reserveer er vast eentje voor mij;-)) Veel plezier daar en kom gezond en wel terug van jullue trip! Xxx Grtjs Lily
  7. Danielle:
    9 maart 2015
    Hallo, Ik ben er gisteren, toen ik jullie verhaal las, toch efkes van moeten gaan zitten zenne. Ik weet nu wel dat Barcelona heel 'berucht' is voor zo'n dingen maar als dat dan echt gebeurt, verschiet ge toch. De kids hadden op Freja haar faceboek al gelezen "ik zit op de luchtaven van Charleroi met een autoruit." Ik vermoedde dus al dat er iets was, maar dit had ik nu toch niet verwacht. Gelukkig is alles op tijd in orde gekomen en kunnen jullie nu (hopelijk) van een leuke reis genieten. Dikke kussen