Mekong River - Phnom Penh - Ho Chi Minh City

25 februari 2016 - Can Tho, Vietnam

Hallo iedereen,
Hoog tijd voor nog eens een update. Ondertussen zijn we al even in Vietnam. Ons weekje cruise op de Mekong is voorbij gevlogen. Samen met 45 andere passagiers hebben we zo'n 700 km op de Mekong gevaren en onderweg de grens van Vietnam overgestoken.
Echt luieren was het niet want er was altijd wel iets te doen. Veel excursies aan land of met kleinere bootjes, films en documentaires over de geschiedenis van Cambodja en Vietnam, Tai Chi lessen, kooklessen, optreden van Apsara dansers enz...
Vele van onze medepassagiers beter leren kennen, vooral Engelsen en één Australisch koppel. We zijn al overal bij hen thuis uitgenodigd.
We hebben uiteraard ook Jan zijn verjaardag gevierd. Personeel op een rij met een taart met kaarsjes door het restaurant naar Jan. En blij dat hij was. Heel plezant allemaal, we hebben er echt van genoten.
Heel gemakkelijk dat alles zo georganiseerd is maar na een week toch ook weer blij dat we terug op ons eigen waren.
Van de rust op de rivier kwamen we terecht in de hectiek van Ho Chi Minh City. Een stad met 9 miljoen inwoners en 1,7 miljoen brommers en scooters. De straat oversteken is hier niet zo evident. We zijn er twee dagen gebleven en hebben o.a het War Museum bezocht en iets buiten de stad, de Cu Chi tunnels, en uiteraard genoten van de toch wel gezellige stad.
Zowel in Phnom Penh ( Cambodja ) als in Ho Chi Minh City ( Vietnam ) veel geleerd over de recente geschiedenis van beide landen en over de gruwelijkheden die mensen elkaar kunnen aandoen. Verschrikkelijk.
Na Ho Chi Minh City wilden we eigenlijk met een binnenlandse vlucht naar Hoi An maar omdat we nog tijd over hadden zijn we terug met de bus naar de Mekong delta gegaan en logeren we enkele dagen in Can Tho, gekend voor zijn drijvende markten. Vermits we geen zin hadden om zo'n drijvende markt te bezoeken met een boot vol toeristen zijn we heel vroeg vertrokken met een lokale dame en haar bootje waarvan de motor na veel sputteren toch startte maar amper de snelheid haalde van een roeier. Uiteindelijk toch een leuke tocht gehad ondanks dat we enkele keren zijn stilgevallen en stuurloos ronddobberden op een toch brede rivier. Jan heeft voor de veiligheid zijn zwemvest heel de tijd aangehouden en geholpen om de motor terug op gang te krijgen.
Morgen vertrekken we dan naar Hoi An. Ligt ongeveer halverwege tussen Ho Chi Minh City en Hanoi. Daar zou het wat minder warm zijn want tot nu toe hebben we al altijd ruim boven de 30 graden gehad.
We hebben nog wat foto's bijgevoegd en kijken al uit naar wat nieuws en reacties van jullie.
Groetjes en een flinke portie warmte vanuit Vietnam.

1. Bernardine:
    25 februari 2016
    Wat een prachtige foto's en wat een reisverslag. Reuze dat de cruise zo goed was. Doet wel deugd dat je eens een weekje alles kan ondergaan. Tai chi lessen. Toch gevolgd hoop ik. Hier zijn we figuur 37 aan het oefenen. Kookles......ik wil"proef"konijn zijn..........mmmmmmmmm.
    Geniet nog verder want de weken vorderen snel. Hier een klein beetje lente in de lucht. Hoor de vogeltjes fluiten. Groetjes en we wachten ongeduldig op de portie warmte. XX
  2. Peter + rosa-mari:
    25 februari 2016
    bedankt om me zo hardop te hebben laten lachen
    ' De straat oversteken is hier niet zo evident. We zijn er twee dagen...'
    Ik dacht al dat er kwam dat het 2 dagen had geduurd vooraleer jullie over hadden kunnen steken...
    'k Zag het al helemaal voor me. Ann en Jan helemaal uitgedroogd en uitgehongerd aan de kant van de straat, zich nog net vasthoudend aan een verlichtingspaal :o)
  3. Eva Haak:
    25 februari 2016
    hahaha... ik kan me voorstellen hoe "enthousiast" Jan was met al die aandacht voor zijn verjaardag, maar vooral ronddobberend op een defect bootje te midden van een brede rivier... Maak er nog een fijne tijd van samen!!
  4. Leo wouters en suzy de clopper:
    4 maart 2016
    Nog eens genoten van de prachtige foto's. Het is zeker een onvergetelijke reis.
    we zagen altijd lieve lachende en veel mooie personen; ondanks het weinige comfort en luxe dat ze kennen.
    Geniet nog van de volgende dagen.
    Veel liefs.