Doorheen Mali

22 maart 2015 - Bobo Dioulasso, Burkina Faso

Vrijdagochtend om 6u ontbeten en een half uurtje later vertrokken vanuit ons hotel in Kayes. 620km moesten we rijden. Volgens verhalen van reizigers die we op internet vonden, zou het ongeveer een 10a12uur duren voor we in Bamako zouden zijn. Volgens de mensen hier zou het ongeveer 7a8u zijn en sommigen beweren zelfs 3,5u(maar dat zijn duidelijk grapjassen). Na een helse tocht van 12u (met in totaal max 1uurtje pauze) zijn we net voor donker aangekomen in de Sleeping Camel in Bamako. De weg was op sommige stukken heel goed maar op veel stukken heel heel slecht. Vooral het laatste stukje voor de hoofdstad is echt een ramp. De landschappen waar we doorgereden zijn, waren wel prachtig. Mooie natuur, prachtige Baobab's, veel kleurrijke vogeltjes, leuke dorpjes en heel vriendelijke mensen. De Sleeping Camel is ook echt een aanrader. Propere kamers met airco, een leuk, gezellig terras en lekker eten. Vooral de kip in curry met rijst en 's ochtends de pannenkoeken met banaan waren overheerlijk.
Zaterdagochtend zijn we dan opnieuw vrij vroeg vertrokken vanuit Bamako. We wilden de stad uit zijn voordat de drukte begon. Vooral de vele brommertjes zorgen voor nog extra chaos in de stad. Van Bamako naar Segou was een goeie 200km over een nieuw aangelegde weg. Op sommige stukken mochten we zelfs 120rijden (voor het eerst in Afrika). De landschappen op dit traject waren iets minder mooi. Vanaf Segou was het nog een 150km naar Koutiala. Ook deze weg was zeer goed in vergelijking met de dag voordien. Opnieuw passeerden we leuke typische Afrikaanse dorpjes met enorm veel mangobomen en enthousiaste mensen die naar ons lachten en wuifden. De zoektocht naar hotel Flasso 2 in Koutiala verliep vrij moeizaam, maar met de hulp van een vriendelijke man met scooter, zijn we er toch geraakt. Ondertussen lopen de temperaturen hier hoog op. In Senegal klommen de temperaturen overdag tot boven de 30graden, maar s' ochtends en s' avonds koelde het nog goed af. Gisteren en vandaag hier in Mali temperaturen tot 42graden en het koelt zo goed als niet af. Rond half 8 in de ochtend was het hier 30graden.
Hotel Flasso was basic. De kamers wel proper. Een extra bijkomstigheid die niet vermeld werd bij inchecken: het hotel bestond behalve uit een zwembad, bar en restaurant ook uit een discotheek. We hebben dus de hele nacht in ons bed kunnen dansen op luide beats. Andere grappige anekdote. De receptioniste vertelde ons bij het inchecken dat het ontbijt inbegrepen was in de prijs. Maar wel maar voor drie personen! Raar want we hadden wel drie dubbele kamers geboekt. Maar slechts 1 persoon per kamer krijgt ontbijt. Rondreizen doorheen Afrika zorgt elke keer voor nieuwe verrassingen en merkwaardigheden.
Nu zitten we in Les 2 Palmiers. Een mooi hotelletje van een vriendelijk Frans koppel in Bobo-Dioulasso in Burkina Faso. De weg naar hier was super en ook de grensovergang tussen Mali en Burkina verliep vlot. De agenten en douaniers waren allemaal heel vriendelijk. Freja heeft verschillende huwelijksaanzoeken gehad.
Na drie dagen reizen door Mali, gaan we nu genieten van de natuur en de mensen in Burkina.

1. Bernardine:
    23 maart 2015
    Ik geniet van jullie verhalen.:D
    Wat ik onhou is dat twee mensen niet ontbijten (wie)
    En dat jullie heel goed op freja moeten passen. En natuurlijk de lieve mensen en prachtige landschappen. Xxx.
  2. Nancy en Frank:
    23 maart 2015
    Hoi, wij genieten ook van jullie verhalen. Voorbije zaterdag waren we op tentoonstelling(schilderijen)van onze schoonzus Carine . Frank zijn moeder kocht daar een armbandje. 1 van de kralen (blauw glas) kwam van Ghana. Vele groetjes van ons beiden!!!!
  3. Lily Borghs:
    24 maart 2015
    Hallo avonturiers blijkbaar vervelen jullie je niet op jullie uitstap variatie genoeg zou ik zeggen ;-)) Ik zit momenteel in wachtmodus dus had ik even de tijd genomen om eens te gaan rond snuisteren op jullie blog en ik moet zeggen dat ik me nog niet verveeld heb de vele nieuwtjes en vooral de prachtige foto's maken dat ik me ook een beetje op reis voel;-)) Doe vooral iedereen de grtjs van ons en geniet van jullie reisje wij zien al uit naar de volgende nieuwtjes<3
  4. Leo wouters en suzy de clopper:
    24 maart 2015
    We genieten volop van al jullie avonturen. Het is voor ons ongelooflijk wat jullie allemaal meemaken. De foto's geven ons ook een goed beeld van het leven in de landen die jullie doorkruisen.
    Hou het veilig en de beste groeten aan jullie 5
    Een dikke knuffel van Suzy